مقاله بررسی آشنايي با كودكان ناشنوا و نيمه شنوا

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
مقاله بررسي آشنايي با كودكان ناشنوا و نيمه شنوا در 12 صفحه ورد قابل ويرايش

آشنايي با كودكان و دانش آموزان ناشنوا و نيمه شنوا
كودكان و دانش اموزان نا شنوا اگر چه در حقيقت به خاطر نقص شنوايي از نظر رشد كلي ( رشدهوشي ) عموما از دانش آموزان نا بينا ضعيف تر هستند ، اما مانند آنان بسهولت قابل تشخيص و شناسايي نيستند . از جمله مشكلات اساسي آنان در زمينه گويايي است .

اختلالات گويايي نتيجه اي است از نقص شنوايي ، البته بجز در مواردي كه اختلالي در دستگاه صوتي فرد بوجود مي آيد . دانش آموزان نا شنوا نه تنها ازنظر رشد عمومي ضعيف هستند بلكه در طول زندگي از نظر مهارت هاي برقراري ارتباط زباني ، مانند درك مفاهيم و معاني كلمات ، صحبت كردن ، خواندن و نوشتن همواره دچار اشكال عمده و كندي قابل ملاحظه اي هستند . از آنجايي كه زبان عامل مهمي است در بر قراري روابط اجتماعي و آموزش و ياد گيري علوم مختلف ، بديهي است كه مشكل دانش آموزان نا شنوا به مراتب بيشتر از صرف نقص حس شنوايي است . البته كودكاني كه بطور موقت شنوايي خود را از دست مي دهند و يا آناني كه با استفاده از وسايل كمك شنوايي از قبيل سمعك نقص شنوايي خود را جبران مي نمايند ، چندان نياز به معلم و آموزش وپرورش استثنايي ندارند . لازم است اولياي چنين كودكاني به شيوه اي مطلوب راهنمايي شوند تا از مراقبت هاي لازم پزشكي و خدمات سنجش شنوايي و غيره بهرمند گردند . در هر حال در كلاس درسنيز بايد تسهيلات ضروري جهت سازگاري هر چه بيشتر دانش آموز فراهم گردد . معمولا درحدود 5 در صد از كل كودكان سنين مدرسه رو در مقايسه با ديگر كودكان به نحوي داراي درجاتي از نارسايي هاي شنوايي هستند ، از اين گروه 5 در صد ، در هر ده نفر يك يا دو نفر مي بايست تحت پوشش آموزش وپرورش استثنايي قرار گيرند . در برنامه هاي آموزشي وپرورشي و درماني دانش آموزان نا شنوا، همكاري هاي همه جانبه مسئولان ومتخصصان مختلف از جمله اولياء ،پزشكان ، روانپزشكان و معلمان ويژه گفتار درماني و . . . ضروري است .

تعريف نا شنوايي

تا كنون تعريف دقيق و جامع و مانع و قابل قبول براي كليه مراجع ذيصلاحاز ناشنوايي ارائه نگرديده است . علت فقدان چنين تعريفي از اين بابت است كه ناشنوايي تا حدود زيادي يك امر فردي است . به عبارت ، ديگر سن وقوع ناشنوايي علت ناشنوايي ، نوع ناشنوايي و ميزان و درجه اختلال شنوايي از جمله عوامل بسيار مهمي در تعريف ناشنوايي و افراد ناشنوا محسوب گشته و نقش فوق العاده در برنامه ريزي هاي آموزشي دارند . در واقع براي آنكه از عهده يك برنامه ريزي صحيح و مناسب براي گروهي از دانش آموزان بخوبي فائق آئيم ، لاجرم مي بايست فرد فرد آنان را به طور جداگانه و كامل مورد ارزيابي قرار دهيم . به عنوان مثال دانش آموزي كه از زمان تولد و يا قبل از سنين سخن گفتن ناشنواست و كمترين تجربه زباني ندارد با ديگر دانش آموزي كه پس از آنكه مدتها مي گويد و مي شنود و مهارتهاي زباني را به طور طبيعي كسب مي نمايد و آنگاه دچار نقص شنوايي مي گردد كاملا با هم متفاوت بوده و اين تفاوت در برنامه ريزي هاي آموزشي آنان فوق العاده دخيل است . اما به طور كلي مي توان گفت كه افراد ناشنوا كساني هستند كه از حس شنوايي خود در زندگي بهره اي نمي گيرند و افراد نيمه شنوا كساني هستند كه با آنكه حس شنوايي آنان داراي اختلالاتي مي باشند ولي در هر حال با سمعك و يا بدون سمعك تا حدودي مي تواند از اين حس استفاده كنند .

كودكان و دانش آموزان نيمه شنوا به دليل آنكه نارسايي شنوايي آنان با درجات مختلفي ( از تخفيف تا شديد )مي باشد معمولا قادرند با استفاده ويا بدون استفاده از وسايل كمك شنوايي از زبان بهرمند گردند واز طريق شنوايي قادر به صحبت كردن هم باشند اما در مقابل دانش آموزي كه كاملا ناشنواست با بهترين وسايل كمك آموزشي نيز قادر به توسعه زبان و مكالمه و صحبت كردن بطور همزنان نخواهد بود .

در هر حال افراد ناشنوا قادرند بياموزند كه صحبت كنند .

علل وانواع ناشنوايي

دانستن علل ناشنوايي و انواع مختلف آن از اين جهت اهميت دارد كه ممكن است در امر آموزش و درمان و توانبخشي بعضي از كودكان و دانش آموزان ناشنوا مفيد فايده واقع گردد .

اختلالات شنوايي ممكن است مربوط به گوش خارجي يا گوش مياني و يا گوش داخلي باشد اختلال شنوايي را ممكن است از نظر شدت وضعف به ناشنوايي كامل ، نيمه شنوايي وسخت شنوايي تقسيم نمود . به طور كلي اختلالات شنوايي را مي توان به دو گروه عمده بشرح زير تقسيم نمود كه هر يك به گروه كوچكتر قابل تقسيم است و براي هر گروه علل مختلفي ممكن است سبب اختلال ناشنوايي باشد .





1- روش زباني ( شفاهي )

با اين روش سعي مي شود كه دانش آموزان ناشنوا صحبت كردن و لب خواني را بياموزند و تحصيلات خود را با اين روش طي نمايند .

اين روش امروزه ، متداول ترين روشهاي آموزشي دانش آموزان ناشنواست و بيشترين طرفدارن را دارد . مدافعان اين روش اعتقاد دارند كه مي بايست كه تمامي تماسها و برقراري ارتباط با كودكان و دانش اموزان ناشنوا، در كلاس درس ، خانواده ، اجتماع . و در ميان جمع ناشنوايان منحصرا به وسيله صحبت كردن و لب خواني باشد . پيشروان و پيروان اين روش را عقيده و اصرار بر اين است كه همه كودكان ناشنوا قادرند بخوبي مهارتهاي زباني ( صحبت كردن ) را بياموزند آنها عقيده دارند كه استفاده از روش هجي كردن با انگشتان و زبان اشاره باعث كندي و يا وقفه در رشد طبيعي وتحصيل مهارتهاي زباني و صحبت كردن مي شود .

تربيت شدگان اين روش در اثر تقويت حس گويايي و تمرين مستمر در حرف زدن بسهولت قادر خواهند بود كه با همه مردم در اجتماع احساس همرنگي و راحتي نموده و بسادگي متوجه صحبت ديگران شده ( لب خواني ) و صحبت نمايند .



2- زبان اشاره و روش هجي كردن با انگشتان

( روش دستي )

در اين روش تاكيد بر استفاده از الفباي دستي وزبان اشاره به عنوان وسيله آموزش و پرورش دانش آموزان ناشنوا در كلاس درس و شيوه برقراري ارتباط بين افراد ناشنوا مي باشد . در واقع در اين روش چشمان شاگرد جاي گوش او را مي گيرد . كودكان ودانش آموزان با آموزش زبان اشاره فقط از طريق اشاره قادر به بيان مقصود خود و تفهيم آن به مخاطب هستند . البته ولو اينكه با اين روش افراد ناشنوا مي توانند با همديگر تقريبا به راحتي و با زبان اشاره ارتباط بر قرار نمايند ، در هر حال اين قبيل از افراد ناشنوا از هدف كلي اموزش و پرورش كه سازگاري با اجتماع و بر قراري روابط موثر و مفيد با افراد جامعه است باز خواهند ماند . زيرا همه مردم زبان اشاره نمي دانند پس بهتر كه افراد ناشنوا صحبت كردن با ديگران را بياموزند .

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 1840 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:14 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: